Üniversiteye Giriş Yeni Sınav Sistemi ve İsmi Açıklandı YKS
YÖK Başkanı Saraç üniversiteye giriş sınavlarında gidilecek değişiklikleri açıkladı. Yeni üniversite giriş sınavının ismi "Yükseköğretim Kurumları Sınavı" olarak açıkladı.
YÜKSEKÖĞRETİME KURUMLARI SINAVI HAKKINDA GENEL BİLGİ
2018-2019
eğitim öğretim yılında yükseköğretime giriş sınavının yeni adı Yükseköğretim
Kurumları
Sınavı’dır.
Yükseköğretim
Kurumları Sınavı’nda, adaylar iki ayrı oturuma katılacaklardır. İlk oturumda,
adaylar Temel
Yeterlilik Testi’ni alacaklardır. Bu testte adayların muhakeme, akıl yürütme,
mantıklı
düşünme odaklı sözel ve sayısal becerilerinin, yani Türkçe’yi doğru kullanma,
okuma ve
anlama, dil hakimiyeti ile matematiksel ilişkilerden yararlanmanın ölçülmesi
amaçlanmaktadır.
Bunun örnekleri dünyada seçkin yükseköğretim sistemlerinde mevcuttur.
Öğleden sonraki
ikinci oturumda ise adayların önceki yıllarda takip edilen usule uygun olarak lise
müfredatına dair bilgisi esas alınacaktır.
Yükseköğretim Kurumları Sınavı Takvimi
Yükseköğretim
Kurumları Sınavı, Dil sınavı hariç Haziran ayının bir hafta sonu Cumartesi
günü yapılacak
iki oturumlu bir sınavla gerçekleşecektir. Yabancı Dil sınavı ise aynı hafta
sonu Pazar günü
tek oturumda gerçekleştirilecek ve soru sayısı 80 olacaktır.
Birinci Oturum
Türkçe ve
Temel Matematik sorularından oluşan Temel Yeterlilik Testi olup, Türkçe ve
Temel Matematik
soruları geçtiğimiz senelerde olduğu gibi bu sınavda da Milli Eğitim
Bakanlığımızın
ortak müfredatına dayalı olacaktır.
Bütün adayların
birinci oturuma girmesi zorunludur.
Birinci
oturumdan sonra öğle arası verilecektir. Bu ara, adayların temel ihtiyaçlarını
karşılayabilmelerinin
yanı sıra zihinsel olarak da rahatlamalarını sağlayacaktır.
Birinci
Oturumun Uygulanması
40 adet Türkçe
ve 40 adet Temel Matematik sorularından oluşan Temel Yeterlilik Testi,
Cumartesi günü
sabah oturumunda gerçekleştirilecektir. Bu sınavın sonucu adayların Temel
Yeterlilik
Testi Puanını (TYT-Puanı) belirleyecektir.
2
Birinci Oturumda Testlerin Ağırlıkları
Türkçe ve
Temel Matematik testlerinin, Temel Yeterlilik Testi Puanının oluşmasına etkisi
eşittir. Yani
Temel Yeterlilik Testi Puanında, Türkçe testinin ağırlığı %50, Temel Matematik
testinin
ağırlığı %50’dir.
Temel
Yeterlilik Testi Puanının Değerlendirilmesi
Bu test,
önlisans ve lisans programlarının tercih edebilmesi için yükseköğretime giriş
baraj
puanlarını
belirleyecektir. Bu sene, geçen seneki önlisans ve lisans programlarının
tercih
edilebilmesi
için gerekli baraj puanlarında bir değişikliğe gidilmeyecektir.
Adayların bir
önlisans programını tercih edebilmeleri için Temel Yeterlilik Testi Puanı’nın
(TYT-Puanı) en
az 150 olması gereklidir. Temel Yeterlilik Testi Puanı 150’nin altında olan
adayların
herhangi bir yükseköğretim programını tercih etme hakkı bulunmayacaktır.
Temel
Yeterlilik Testi Puanı 180 ve üzeri olan adaylar ise lisans programlarını
tercih etmeye
hak
kazanacaktır.
Temel
Yeterlilik Testi Puanı 200 ve üzeri olan adayların bu puanları, istedikleri
takdirde bir
sonraki yıl
için de geçerli olacaktır.
İkinci Oturum
Bu oturumda
Türk Dili ve Edebiyatı-Coğrafya 1, Sosyal Bilimler, Matematik ve Fen Bilimleri
olmak üzere
dört test yer alacak, sorular geçtiğimiz senelerde olduğu gibi bu sınavda da
müfredata
dayalı olacaktır. Bu kapsam da, Milli Eğitim Bakanlığının müfredatıdır. İkinci
oturum,
Cumartesi günü öğleden sonra gerçekleştirilecektir.
İkinci Oturumun
Uygulanması
Cumartesi günü
öğleden sonra gerçekleştirilecek olan ikinci oturumda, 40 adet Türk Dili ve
Edebiyatı-Coğrafya
1, 40 adet Sosyal Bilimler (Tarih, Coğrafya 2, Felsefe Grubu, Din Kültürü
ve Ahlak
Bilgisi), 40 adet Matematik ve 40 adet Fen Bilimleri sorularından oluşmak üzere
dört test yer
alacaktır.
Oturumların
süresi geçmiş yıllardaki uygulamalar ve adaylarımızın sınav stresi
yaşamamaları
hususları
dikkate alınarak belirlenecektir.
3
İkinci Oturumda Testlerin Ağırlıkları
İkinci Oturumda
uygulanacak testlerin ağırlıkları puan türüne göre aşağıdaki gibi olacaktır.
Tercih edilecek
puan türüne göre:
Sözel puanda;
Türk Dili ve Edebiyatı-Coğrafya-1 testinin ağırlığı %50, Sosyal Bilimler
testinin
ağırlığı %50’dir.
Sayısal Puanda;
Matematik testinin ağırlığı %50, Fen Bilimleri testinin ağırlığı %50’dir.
Eşit Ağırlık
Puanda; Türk Dili ve Edebiyatı-Coğrafya-1 testinin ağırlığı %50, Matematik
testinin
ağırlığı %50’dir.
Yerleştirme
Önlisans
programlarında; Temel Yeterlilik Testi Puanı esas alınmakta,
Temel
Yeterlilik Puanı (TYT-Puanı):[Türkçe Testi (%50)] +[Temel Matematik Testi
(%50)]
Lisans
programlarında ise; Dört puan türü (Sözel, Sayısal, Eşit Ağırlık, Dil) esas
alınmaktadır.
Sözel, Sayısal,
Eşit Ağırlık ve Dil puanları hesaplanırken Temel Yeterlilik Testi’nin etkisi
%40 olacaktır.
SÖZ: [Temel
Yeterlilikler Testi (%40)] + [Sözel Test (%60)]
SAY: [Temel
Yeterlilikler Testi (%40)] + [Sayısal Test (%60)]
EA: [Temel
Yeterlilikler Testi (%40)] + [Eşit Ağırlık Testi (%60)]
DİL: [Temel
Yeterlilikler Testi (%40)] + [Yabancı Dil Testi (%60)]
Belli
programlar için getirilen başarı sıralaması şartına devam edilecektir.
Özel Yetenekle
Öğrenci Alan Programlar
Özel yetenekle
öğrenci alan programlarda geçen sene olduğu gibi baraj puanı bu yıl da aynı
tutulmuştur.
Temel Yeterlilikler Testi’ne giren ve Temel Yeterlilik Puanı en az 150 olan
adaylar Özel
Yetenekle Öğrenci Alan Lisans programlarını tercih edebileceklerdir
4
OBP Hesaplaması
Ortaöğretim
Başarı Puanı’nın hesaplanmasında herhangi bir değişikliğe gidilmemiştir.
Yerleştirme
puanlarına etkisi geçen seneki gibi aynı oranda olacaktır.
Meslek lisesi
mezunlarına geçen seneki alan odaklı ek puan uygulamasına devam edecektir.
Engelli
adaylara yönelik düzenlemelerin uygulanmasına devam edilecektir.
Özetle Yeni
Sistemimiz
Daha yalın,
sade ve kolay anlaşılabilir bir sistem,
Sınav puan
türleri 18’den, 5’e indirilmiştir,
Sınav 5 hafta
sonundan 1 hafta sonuna çekilmiş, 6 oturumdan 3 oturuma
indirilmiştir.
Türkçe ve
Temel Matematik’in merkezde olduğu Temel Yeterlilik esaslı
değerlendiren,
Mesleki
eğitimi önemseyen ve bu kapsamda tek bir puanla farklı MYO programlarını
tercih etmeye
imkan veren,
Orta öğretim
kazanımlarını ve sürecini odağına alan ve önemseyen,
Önceki
sistemde orta öğretim üzerinde 4 ay baskı oluşturarak, eğitimi aksatan
olumsuzluğu
ortadan kaldıran,
Öğrenciler
üzerindeki sınav kaygısının etkilerini azaltan bir sistemdir.
Yorumlar
Yorum Gönder